Mijn grote vriend ”striae” laat van zich horen, ook ben ik eindelijk gewend aan een dag minder werken! (WB)

Mijn nieuwe vriend, wennen aan een compleet nieuw ritme en vasten! Het is nu de 3e/4e week dat ik een dag minder ben gaan werken, en het begint eindelijk te wennen. Ik heb echt wel een week gehad dat ik me heel erg belabberd voelde. Achteraf is dat ook niet gek, toch? Zie het als een lint waar continue spanning op staat, en die spanning hoeft in eens niet meer en maakt plaats voor rust en leuke dingen. Mijn hoofd snapte het even niet meer… Ik wist zelfs niet eens wat ik met die tijd aan moest haha! Zelfs momenten dat ik na mijn trainingen tijd ”over” had, ik hoefde eens niet in de auto te eten en mijn kwark naar binnen te stouwen. De planning die ik altijd had klopte nu niks meer van, heel mijn ritme was weg.

Gelukkig had ik dit al een beetje verwacht, toch is het dan altijd erger dan wat je inschat. Geef het de tijd, je wil verder komen in het sporten, triathlon dan is dit wel een stap die daar bij hoort. Ja… Geduld is nog steeds niet mijn sterkste kant haha! Wat moet je nou met al die tijd? Mijn ritme was verstoord, en duuuusss de kans nu het toch nog off season is om weer wat te gaan proberen! Ja ik heb het niet zo met stil zitten, dat kan ook wanneer ik 80 ben

Ik had er al vaker wat over gelezen, namelijk ”vasten” of om precies te zijn ”intermittent fasting”. Oftewel 8 uren de tijd om je dagelijkse hoeveelheid voedingstoffen binnen te krijgen, 16 uren niet eten maar dan ook helemaal niks. 8+16 is 24, u begrijpt dit is per dag inderdaad. Moest er nooit echt iets van hebben, als je zoveel sport moet je het ook aanvullen punt. Maargoed sinds ik rond december veeeeel minder ben gaan eten, ben ik er ook achter gekomen wat mijn lijf nodig heeft, maar vooral ook wat niet. Ik herinner mij nog iemand bij een Olympic Distance in Maastricht afgelopen seizoen, die zich vol had zitten tanken op de fiets en vervolgens helemaal vol liep en het lopen voor geen meter meer wou. Dagen geprobeerd om zonder ontbijt te gaan sporten, geloof me een duurloop van zo’n 2 uur zonder ontbijt is best pittig. Maar hey! Het geeft mijn vetverbranding wel een boost, en dat is waar we naar toe willen.

Of het slim is dit te doen wist ik niet, wie zal het zeggen? Nu is DE tijd om te proberen. Ik ben toentertijd zoveel aangekomen door een levensstijl, die er voor zorgde dat ik na mijn werk rond 22/23.00 honger had en me vol at met de meest slechte dingen. Sinds het vele sporten en het vroege opstaan gebeurd dit niet meer. Sterker nog in het begin dwong ik mezelf niks meer te eten na 19.00 ook al moest ik nog door tot 23.00. Dus die link om te gaan vasten is zo gemaakt hierin! Op mijn werk eet ik het avond eten vroeg, meestal rond 16.30. Dus reken dat 17.00 mijn laatste hap er in zit, 16 uren er na zou 9.00 ochtends zijn. Waarom niet gewoon proberen? Als je het niet probeert weet je het niet. Het enigste wat ik nu niet meer ga eten is mijn ontbijt voor het sporten, dit zal er nu na worden. En dat vond ik best tricky, afijn gewoon gaan en we zien wel.

3 weken in en het gaat prima, boven verwachting zelfs! De eerste dagen was het gewoon wennen, je denkt alleen maar aan eten uiteraard. Zeker op een dag met 3/4 uur aan training, waarvan 3 op de fiets binnen is het zoeken naar afleiding. Dit heeft voor mij welgeteld 1 dag geduurd, ja echt! En het mooiste nog door mijn eet momenten goed te plannen heb ik geen trek meer, maar kan ik nog gewoon mijn trainingen voltooien met gemak. Hier was ik vooraf wel bang voor, de brandstof is een keer op toch? Tuurlijk heb ik tijdens mijn trainingen een moment dat mijn lichaam naja mijn maag voornamelijk, vraagt om brandstof.

Ik train voornamelijk in de ochtend tussen 7.00/11.00 door mijn werk, om 9.00 eten kan dus meestal niet. Laat het nou zo zijn dat het ook niet nodig is, ik ben er nog steeds niet uit waarom niet. Maar zolang ik mezelf kan vertellen wanneer ik weer kan eten, wat meestal rond 11.30 is lijkt het me weinig moeite te kosten. Ook geprobeerd om dan de uren op te schuiven, in plaats van 17.00/9.00 naar 19.00/11.00 te gaan maar het is gewoon niet nodig. Daarnaast past 17.00/9.00 veel beter in mijn ritme. Resultaat ? Ik voel me een stuk fitter/scherper/energieker hoe dan? Ik heb geen flauw idee, misschien doordat ik voel dat mijn vetverbranding een opdonder krijgt en ik mijn lijf zie slinken in een rap tempo. Oh! En de weegschaal steeds dichter richting 2 cijfers zien gaan in plaats van 3 is heel erg fijn

Een klein nadeel wel is deze vriend genaamd ”striae” ik heb het hier heel erg moeilijk mee gehad. Overgewicht in een rap tempo, toen was er niks te zien. Maar naarmate mijn lijf slinkt worden ze duidelijker. Het is niet dat de strepen erg vind of zo, maar het is wel een aandenken dat ik veel maar dan ook echt veel te zwaar geweest ben. En ik kom ze elke dag tegen, demotiverend als wat. Zeker als je denkt wat als ik het niet zo ver had laten komen toen… Hoe stom, toen was het een levensstijl en wist ik niet beter dan dat dit het leven was voor mij. Elke dag als ik douche en in de spiegel kijk, denk ik hier aan. Moeilijk, moeilijk, moeilijk maar vooral bloed irritant, niet genoegen kunnen nemen met jezelf.

Janken, discussies, zoeken naar een oplossing want ik werd hier serieus deels depressief van. Niet genoegen met jezelf kunnen nemen, en diegene elke dag in de spiegel zien is heel erg confronterend. Ja er zijn dagen geweest dat ik de spiegel vermeide. Tot dat Iris een keer tegen mij zei, waarom kun jij het niet zien als iets waar je heel erg hard voor gewerkt hebt ? Simpel omdat ik nog niet ben waar ik wil zijn was mijn antwoord. En dus moet je elke dag weer jezelf op je flikker geven ? Wel als dat me brengt waar ik naar toe wil. Op het moment toen ik dat antwoord gaf snapte ik, wat ze bedoelde. En ik hoop jullie ook! Sinds dien heb ik de knop om kunnen draaien, heb ik het er soms nog wel eens moeilijk mee. Maar de positieve vibes brengen me veel verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *